تبلیغات
وبلاگ علوم زیستی وبهداشت (سال اول دبیرستان) - توضیح کامل درس اول
وبلاگ علوم زیستی وبهداشت (سال اول دبیرستان)
به وبلاگ دانش اموزان دبیرستان شهید بهشتی خوش امدید

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه بیست و سوم دی 1389

با عرض سلام و درود به شما دانش اموزان زحمت کش دبیرستان شهید بهشتی.امید است که تا اینجا گام های محکمی در درس ها و زندگی خود برداشته باشید. و از زندگی استفاده کافی را برده باشید.عزیزان در این مطلب ما توضیحی کوتاه در مورد درس اول کتاب علوم زیستیو بهداشت یعنی درس نگرش علمی و علوم زیستی داده ایم  و از این به بعد هم همینطور بعد از درس دادن معلم یعنی (جناب آقای با هنر ) ما در اینجا توضیح درس را برای یادگیری بهتر شما میگذاریم.امیدوارم که مورد استفاده و تائید شما قرار گیرد. (اگر نظر و پیشنهادی برای بهتر شدن وبلاگ دارید در بخش نظرات ذکر کنید.)

برای مشاهده توضیحات بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


 

به نام خدا

 

1 نگرش علمی و علوم زیستی

منظور از نگرش یعنی طرز فکر ، طرز تلقی و شیوه ی هر فرد در هر زمینه.نگرش ها به دو دسته تقسیم میشوند.1.نگرش علمی2.نگرش غیر علمی.

نگرش غیر علمی : به علت کمبود دانش،گاهی به خرافات،جادوگری و حدس و گمان رو اورده است.بدیهی است چنین پاسخ هایی که بر پایه های نادرستی استوارند،از اعتبار علمی برخوردار نیستند.

نگرش علمی : اگر برای بافتن این پاسخ ها از واقعیت ها و منطق استفاده کنیم، آنگاه به تفکر علمی نزدیک شده ایم. در نگرش علمی باید برای همه پاسخ هایی که ارائه میدهیم. دلیل کافی داشته باشیم.

روش علمی : روش علمی منطقی است که مانند پله های نردبان ، از چند مرحله پشت سر هم تشکیل شده است.

این مراحل به ترتیب عبارتند از :1.تعریف مسئله 2. جمع آوری اطلاعات 3.فرضیه سازی 4 آزمایش فرضیه 5.ثبت یافته ها 6.تفسیر یافته ها، نتیجه گیری و نظریه سازی 7.انتشار گزارش

1.تعریف مسئله:محققان و دانشمندان ابتدا سوالی را که برای آنان پیش آمده است ، با دقت مشخص و تعریف میکنند. این مرحله برای پیمودن مراحل دیگر لازم است، زیرا بدون مشخص کردن مسئله،حل آن نیز امکان پذیر نیست.

2.جمع آوری اطلاعات : محققان در مرحله دوم به کتابخانه ها مراجعه میکنند و از میان کتاب ها، مجلات ، مقالات علمی و شبکه های اطلاع رسانی به جستجو درباره کارهای در رابطه با آن موضوع خاص، میپردازند.

3.محققان در مرحله سوم،بر پایه اطلاعاتی که در مرحله قبل به دست آورده اند ، فرضیه ای میسازند. ( فر ضیه یعنی حدس و گمانی که بر پایه اطلاعات به دست آمده ،در باره علت پدیده ای زده میشود.

4.مرحله چهارم ازمایش فرضیه است. در این مرحله ازمایش های گوناگونی برای پی بردن به درستی یا نادرستی فرضیه انجام میشود.

5. مرحله پنجم ثبت همگی اطلاعات حاصل از این آزمایش هاست.

6.در مرحله ششم ، محققان آزمایش ها را تکرار میکنند تا مطمئن شوند نتیجه ای که از ازمایش گرفته اند ، اتفاقی نبوده است. آنها سپس یافته ها را تبیر و تفسیر میکنند و نظریه میسازند.

7. مرحله آخر ، آگاه کردن دیگران از نتیجه کار است.محققان در این مرحله نتایج کار و روش های مورد استفاده خود را برای استفاده دیگر محققان در مجله یا کتابی منتشر میکنند.

مثالی از کاربرد روش علمی: این عقیده که (( ماهی از گل و لای جوی ها و آبگیرها تولید میشود )) حاصل تفکری است که به آن (( خلق اساعه )) یا پیدایش خود به خودی ماده زنده میگویند.

در قرن هفدهم ، دانشمندی به نام ون هلمونت که به این نظریه یعنی خلق اساعه معتقد بود. این نظریه را مورد آزمایش قار داد.او بک پیراهن کثیف را با چند دانه گندم در گوشه ای قرار داد.پس از 21 روز تعدادی موش در اطراف آنها مشاهده کرد. او یه این نتیجه زسید که موش ها خود به خود از پیراهن کثیف و دانه های گندم به وجود امده اند.

نکته : ازمایش و نتیجه گیری ون هلمونت ممکن است امروزه بسیار ساده لوحانه به نظر آید.اما نباید فراموش کنیم که او اندیشه ای علمی و ارزشمند است. کارهای او مبنای کار دیگر دانشمندان قرار گرفت و پیشرفت های امروزی که ما شاهد هستیم مدیون چینی نظریه ها و دانش مندانی همچون ون هلمون میباشد.

آزمایش کنترل شده:از مایش کنترل شده ازمایش است که در آن دو آزمایش یکسان به طور هم زمان انجام شود و همه عواملی که بر آزمایش موثرند، به جز یکی از آنها (که قرار است اثر آن بر آزمایش مورد تحقیق قرار گیرد ) یکسان است.

در قرن هفدهم دانشمندی به نام فرانچسکو ردی با روش علمی سعی کرد این نظریه (خلق اساعه ) را باطل کند"

ردی پزشک و دانشمند ایتالیایی در سال های بین 1621تا1697 زندگی میکرد.او تصمیم گرفت با روش علمی به این پرسش پاسخ دهد.

1.تعریف مسئله : ایا واقعا ممکن است بدون وجود مگس های دیگر ، مگسی خود به خود از گوشت فاسد به وجود آید. با نه؟

2.جمع اوری اطلاعات :  او نخست مقداری گوشت را در هوای آزاد گذاشت.چند روز بعد جانوران کرمی شکلی در گوشت گندیده پیدا شدند.

3.فرضیه سازی : نوزادان کرمی شکل از ذرات ریزی که مگس ها روی گوشت فاسد بر جای میگذارند،به وجود می آیند »

4. آزمایش فرضیه : ردی برای آزمودن این فرضیه آزمایشی طراحی کرد :او مقداری گوشت را به قطعاتی تقسیم کرد و آنها را درون چند ظرف شیشه ای انداخت". روی بعضی  از این ظرف ها را با پارچه ای پوشاند، اما دهانه برخی دیگر  را باز گذاشت.

5. او آزمایش های خود را به ثبت رساند

6.تفسیر یافته نتیجه گیری و نظریه سازی: او از این آزمایش ها نتیجه گرفت که « مگس خود به خود از گوشت گندیده به وجود نمی اید، بلکه هر مگس حاصل تخم گذاری مگسی دیگر است.»

7. انتشار گزارش :او سرانجام نتیجه نهایی  ازمایشات خود را در سال 1668 در کتابی به نام (( آزمایش هایی درباره پیدایش حشرات )) منتشر کرد.

علوم زیستی : مجموعه علومی است که منجر به شناخت علمی موجودات زنده و عوامل موثر بر انها میوشند.

دانش علوم زیستی: یعنی مجوع آگاهی هایی که پژوهشگران علوم زیستی با استفاده از روش علمی ف در آزمایشگاه یا در محیط زیست طبیعی موجودات زنده به دست آورده اند.

علوم زیستی به دو دسته تقسیم میشود : 1 . علوم زیستی پایه ای . 2. علوم زیستی کاربردی

1.علوم زیستی پایه ای : به منظور شناخت قوانین حاکم بر پدیده های زیستی صور میگیرد. مثلا تحقیق درباره چگونگی به ارث رسیدن صفات از والدین به فرزندان، بدون در نظر گرفتن کاربرد های آن در زندگی تحقیقی  پایه ای است.

2. علوم یزستی کاربردی :  به منظور استفاده انسان از پدیده های زیستی، برای زندگی بهتر صورت میگیرد.مثلا چگونگی استفاده از قوانین وراثت، برای به دست آوردن گیاهان یا جانورانی که مشخصات مطلوب را دارند،در حوضه علوم زیستی کاربردی جای دارد.

 نکته 2 :  روش علمی فقط برای موضوع هایی کاربرد دارد که بتوان آنها را در ازمایشگاه یا در طبیعت مشاهده ، اندازه گیری یا ازمایش کرد.

شیمی و فیزیک از علومی هستند که بیثشترین کاربرد را در علوم زیستی دارند.

پایان

برای این مطلب خیلی زحمت کشیدم.ولی هدف ما خدمت به ماست

به عبارت دیگر برو حالشو ببر



طبقه بندی: سوالات درسی، 
ارسال توسط صادق خزاعی
آرشیو مطالب
امکانات جانبی
blogskin

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار